Tolkning av registrets statistik
Längst till vänster högst upp på hemsidan finns det en flik som heter STATISTIK. Visningen är helt öppen och innehåller sammanställningar av ett stort antal så kallade indikatorer - uppmätta (t.ex. hörselmätningar/ audiogram) såväl som upplevda (enkätfrågor till patienterna som opererats).
Sammanställningarna avser att visa resultaten av de otosklerosoperation som landets opererande enheter gjort sedan 2013. När man öppnar statistikvisningen finns det en flik för sjukvården (professionen) och en flik för patienterna. Patientfliken är ett urval av de viktigaste indikatorerna.
Registret har en mycket hög täcknings- och uppföljningsgrad vilket innebär att 9/10 otosklerosoperationer utförda i Sverige sedan 2013 är inlagda i registret. 9/10 av dessa har också en uppföljning registrerad med hörselprov och läkarundersökning och närmare 7/10 har en besvarad patientenkät. Data från registret är därför mycket tillförlitliga.
Att enkelt beskriva resultaten från enskilda kliniker och jämföra dessa med varandra är komplicerat. Skillnader i hörselresultat kan till exempel bero på hur svår hörselnedsättningen var före operationen. Det finns dock kliniker som har betydligt sämre eller bättre resultat än riksgenomsnittet. Dessa skillnader är svåra att förklara på ett entydigt sätt.
Både höga och låga värden kan vara eftersträvansvärda, beroende på vilken visning man väljer. I beskrivningsflikarna kan man för varje visning läsa sig till en förklaring till respektive visning och om det är låga eller höga värden som eftersträvas. I vissa fall finns det även målvärden angivna.
I visningarna kan man filtrera på årtal för operationen (enstaka år och årsintervall), kön och enheter. Trend (ändring över tid) för en indikator går också att se. Resultat presenteras inte om det är färre än 5 patienter i en filtrering. Vid filtrering tenderar skiftet mellan visningar att gå långsamt så man får ha lite tålamod.
Ett råd till dig som patient är att tillsammans med din läkare diskutera dina förväntningar och utifrån befintlig statistik föra ett samtal kring de resultat som just din klinik har.
För patienter